Reklamace pokažené dovolené

vydáno 18.09. 2013 • Tipy a rady • zobrazeno 2428x

Na dovolenou se většinou těšíme celý rok a když už se rozhodneme vyrazit do zahraničí, tak určitě nechceme, aby se něco pokazilo. Pokud už se ovšem něco nepříjemného na dovolené stane a může za to cestovní kancelář, pak můžeme pokaženou dovolenou reklamovat u cestovní kanceláře. Částečná finanční kompenzace sice zkažený zážitek nenahradí, nicméně alespoň něco. Reklamaci bychom však rozhodně neměli prodlužovat, protože ji musíme uplatnit nejpozději do tří měsíců od skončení zájezdu. Před odjezdem na dovolenou uzavíráme s cestovní kanceláří cestovní smlouvu. Cestovní kancelář poté samozřejmě odpovídá za to, že zájezd proběhne v souladu se všemi podmínkami, které jsou ve smlouvě ustanoveny.

Jestliže nebudete s čímkoliv během dovolené spokojeni, můžete se vždy obrátit přímo na cestovní kancelář, s níž máte podepsanou cestovní smlouvu. Své právo však musíte uplatňovat opravdu bez zbytečných prodlev a bezpodmínečně do tří měsíců od skončení zájezdu. Pokud by bylo uzavření cestovní smlouvy zprostředkováno jinou cestovní kanceláří či agenturou, pak můžete právo ve stejné časové lhůtě uplatňovat i tady. Lhůtu tří měsíců máte i ve chvíli, kdy se zájezd vůbec neuskutečnil. 

Tato lhůta pak začíná běžet ode dne , kdy měl být zájezd podle plánu ukončen. Lhůtu si opravdu důkladně hlídejte, jelikož po jejím vypršení zanikne právo na reklamaci. Ještě před samotným odjezdem je ovšem velmi důležité si ohlídat, aby všechny důležité závazky ze strany cestovní kanceláře byly do cestovní smlouvy začleněny. Rozhodně neberte v potaz pouze ústní sliby, ale nechte si všechno důležité zapsat do smlouvy, jinak by se to nedalo reklamovat. Jestli by zákazník neměl vše napsané ve smlouvě, službu by sice dostat mohl, nicméně nárok na ní těžko prokáže.

Každý nedostatek by se měl pečlivě zdokumentovat, aby mohla být reklamace přijata jako oprávněná. V takovou chvíli by účastník zájezdu mohl mít nárok na poskytnutí slevy z ceny celého zájezdu. Konkrétní výše slevy závisí na tom, co vše v reálu neodpovídalo nabídce cestovní kanceláře. Jako vodítko pro určení dané slevy ve většině případů poslouží tzv. frankfurtská tabulka slev, což je sazebník, ve kterém jsou uvedeny různé typy nedostatků, s nimiž se klient může při zájezdu setkat, přičemž u každé je uvedený způsob vypočítávání náhrady za příslušná nedostatek. 

Aby se reklamace mohla prohlásit za úspěšnou, bude zapotřebí všechny nedostatky a problémy nějakým způsobem prokázat či doložit. Úplně nejjednodušeji se jeví, pokud se vám podaří všechno nafotit. Na nedostatky byste rovnou měli upozornit i cestovního delegáta nebo průvodce. Jestliže nebude schopen zjednat ihned na místě nápravu, měli byste po něm chtít alespoň písemné potvrzení, že se situace odlišuje od uzavřené cestovní smlouvy. Nápomocné by mohlo být i svědectví dalších účastníků zájezdu.

Jedna zásadní rada lidem, kteří se chystají na dovolenou, by mohla ušetřit celou řadu nepříjemností. Zákazníci by si rozhodně měli číst, co vlastně podepisují! Mnohdy se totiž stane, že zákazníci smlouvu podepíšou, aniž by si důkladně pročetli stanovené obchodní podmínky. Pokud by si je totiž pozorně přečetli, nemohli by se v průběhu dovolené či po jejím skončení dohadovat s cestovní kanceláří, že třeba strava byla vymezena pouze na určitou dobu či že namísto třílůžkového pokoje obdrželi dvoulůžkový pokoj s přistýlkou. 

Zákazníci by si jistě v mnohých případech důkladně rozmysleli, jestli chtějí na dovolenou s různými nepříliš praktickými omezeními. To se stává, když si zákazník podepíše smlouvu bez přečtení příloh. Potom se těžko něco reklamuje, pokud na smlouvě najdeme svůj vlastní podpis a mezi podmínkami je něco, na co si hodláme stěžovat.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články z rubriky 'Tipy a rady'
Tipy na jiné články